Analýza dluhopisů: ŠtěpánekAuto (ŠAInvestment)

Pátým rokem na dluhopisovém trhu a počtvrté na Dluhopisáři se představuje skupina podnikatele Petra Štěpánka. Jedná se o menšího, ale zavedeného prodejce automobilů, který je na trhu dluhopisů mezi všemi těmi realitními developery, firmami z energetického sektoru nebo všelijakými start-upy z pohledu svého zaměření tak trochu raritou.

Nový prospekt vydává opět účelová firma ŠtěpánekAuto Investment (nově ŠAInvestment), která všechny vybrané peníze půjčuje dále do skupiny. Aktuálně se financuje dvěma dluhopisovými programy: jeden pochází z roku 2020 (a je na 200 milionů) a druhý z roku 2022. Ten byl původně na půl miliardy a firma ho aktualizovala loni i letos. V letošním roce zároveň rozhodla o změně jeho podmínek, konkrétně o navýšení jeho maximálního objemu právě z původní půl miliardy na 850 milionů korun a o prodloužení jeho doby trvání ze 6 na 10 let.

Novému programu bohužel opět chybí nějaké zajištění, ručení nebo alespoň přítomnost kovenantů. Nulové ošetření rizik u dluhopisů této skupiny je totiž něco, co jí vytýkáme dlouhodobě. Na nový prospekt vyšly již tři emise, do kterých lze investovat od 50 tisíc korun.

 

Parametry emisí:

 

Firma začala dluhopisy vydávat od roku 2020 a nyní se jimi financuje už pátý rok v řadě (prospekty vydávala v každém roce této dekády). Doposud upsala 490 milionů korun, z toho 122 milionů již splatila. To určitě ideální vizitka pro firmu, která si chtěla původně jenom půjčit na svou podnikatelskou činnost. Dnes už ale novými dluhopisy z velké části pouze refinancuje ty staré (což v prospektu sama přiznává) a my tušíme, že ani toto není její poslední prospekt. Refinancování se jí navíc v čase od dob, kdy se na dluhopisovém trhu ukázala poprvé, znatelně prodražuje. V roce 2020 začínala na úroku okolo 7,5 %, dnes atakuje 10 %. Náklady na distribuci v emisních podmínkách neuvádí, údajně si prodej zajišťuje sama.

 

Historické prospektované emise:

 

Přehled splátek jistin:

  • 2024: 75 milionů korun (od července dál)
  • 2025: 121 milionů korun
  • 2026: 98 milionů korun
  • 2027: 60 milionů korun
  • 2028:  26 milionů korun
  • 2029: 6,5 milionů korun

 

 

Podle nového prospektu má emitent pohledávky za těmito subjekty:

 

 

 

Organizační struktura:

Od minulého roku proběhly v organizační struktuře skupiny určité změny. Koncem minulého roku došlo k prodeji společnosti Hyundai ŠtěpánekAuto (která v rámci skupina vykonávala autorizovaný prodej vozů Hyundai) společnosti AUTOBOND GROUP, se kterou následně zfúzovala. Do skupiny naopak v letošním roce přibyla společnost HŠA Trade, která se bude v budoucnu zaměřovat především na uzavírání fleetových smluv s dodavateli vozidel pro společnost Creditmall (celá ČR mimo Prahu) a také na IT specializaci v řešení automatizace některých procesů v oboru automotive. Další novou společností je firma ŠABusiness, jež bude podobně jako HŠA Trade uzavírat fleetové smlouvy s dodavateli vozidel, ovšem pouze pro oblast hlavního města Prahy.

Také došlo ke zkrácení názvů některých firem. ŠtěpánekAuto Corporation se změnila na ŠACorporation a stejného zkrácení názvu se dočkaly i ŠtěpánekAuto Company (ŠACompany) a ŠtěpánekAuto Investment (ŠAInvestment).

 

 

Ekonomika:

Účetnictví a prospekty skupiny obsahují chyby. Na některé jsme poukázali už v minulé analýze a další v prospektu firma sama opravuje, ale zároveň se v něm najdou se i nové. Nesouhlasí napříkald věta „K datu Základního prospektu byly upsány Dluhopisy v celkovém objemu 355.360 tis. Kč“, jelikož dle přiložené tabulky výše byly upsány dluhopisy za mnohem více peněz. Společnost ŠA Corporation má také například veškeré závazky od emitenta zaúčtovány jako „Závazky – ovládaná nebo ovládající osoba“, emitent ale pro tuto firmu není ani jedno z toho. Také nás zajímá, co se stalo se zápůjčkou panu Štěpánkovi, která figurovala v loňském prospektu, dle kterého měla být splatná 31.12.2024. V novém prospektu již tato zápůjčka nefiguruje, ale o jejím předčasném splacení se prospekt nezmiňuje.

Provozní zisk před odpisy činil u těchto čtyř firem v loňském roce cca 51 milionů korun, ale letos musí splácet jistiny za více než 100 milionů a to samé i v příštím roce. Firma tak nedokáže svou dluhovou službu financovat ze svého podnikání. Do této částky navíc ani nejsou započítány náklady na úroky, které toto číslo významně snižují. Cash flow výkazy sice nejsou pro tyto firmy k dispozici, ale je zřejmé, že na splácení jistin zbyde firmě ještě podstatně méně peněz.

Hodnoty v tis. Kč Vlastní kapitál Obrat VH
2023 2022 2021 2020 2023 2022 2021 2020 2023 2022 2021 2020
Creditmall 30 063 28 617 26 937 24 911 87 559 56 475 37 289 50 732 1 445 1 680 2 526 8 265
Petr Štěpánek 67 164 144 415 142 601 136 138 390 343 259 515 238 353 206 099 4 400 3 622 4 143 8 036
ŠtěpánekAuto Corporation 39 582 38 604 37 721 36 900 77 671 62 762 21 773 23 974 978 882 821 865
ŠtěpánekAuto Company 15 726 14 595 13 653 12 393 85 273 97 808 105 907 85 097 1 131 942 1 259 1 014

 

 

Závěr:

Dluhopisy této skupiny jsou dnes mnohem rizikovější, než když na trh poprvé vstoupila v roce 2020. Od té doby se stihla významně zadlužit a tyto dluhy není ze současného podnikání schopna splácet. Dostala se tak do situaci, kdy musí vydávat nové dluhopisy, aby mohla refinancovat ty staré, a to za mnohem dražší peníze. Firma by také měla nabídnout nějaká konsolidovaná data nebo alespoň kompletní výkazy všech firem včetně příloh k individuálním závěrkám a výkazy cash flow, když už si za čtyři roky na trhu napůjčovala skoro 500 milionů korun. Také by měla napravit nepřesné a rozporující informace, které se v jejích materiálech vyskytují.

 

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *