Dnešním emitentem je společnost Evolution Finance. Ta patří do malé skupiny firem podnikatele Martina Kudery, který jde na dluhopisový trh se schváleným prospektem na 500 milionů korun.
Již vyšla první emise na 100 milionů korun, která nabízí 3leté dluhopisy se splatností v roce 2028 za roční úrok 10 %. Dluhopisy nenabídnou žádné zajištění ani žádné kovenanty.
Výtěžek z emise plánuje emitent primárně poskytnout společnosti FARMA ŽIVINA s.r.o., a to na její další rozvoj. Konkrétně jde o rozšíření výrobních, skladovacích, logistických a expedičních kapacit, včetně nákupu nových strojů, zvětšení a rekonstrukce prostor. Součástí plánu je také vývoj nových produktů a rozšíření stávajícího portfolia. Firma může část prostředků využít i na financování zásob: jak vlastních, tak těch, které teprve nabídne k předprodeji. Cílem je připravit se na očekávanou vysokou poptávku ve čtvrtém čtvrtletí 2025. Ke dni zpracování prospektu jsou totiž všechny produkty prakticky okamžitě vyprodané a firma drží minimální zásoby. S rozšířením výroby souvisí také investice do softwarových řešení a personálního posílení týmu. Další část prostředků má jít na budování značky, rozvoj e-shopu a mobilní aplikace, a refinancování stávajících závazků.
Parametry nové emise:
Dluhopisy nabízí emitent výhradně vlastními silami, tedy bez zapojených finančních zprostředkovatelů. To může působit jako známka nezávislosti a důvěry v sílu značky, u mladé, nezajištěné firmy s negativní ekvitou (viz níže) však tento krok spíše ukazuje snahu ušetřit náklady než skutečně silnou tržní pozici. Investoři by proto měli tento způsob distribuce vnímat jako dodatečné riziko, a to nejen kvůli absenci odborného posouzení, ale i kvůli tomu, že firma může mít potíže s dosažením cílového objemu upsaných dluhopisů. U emitenta bez zkušeností, zajištění a s negativní vlastní kapitálovou pozicí to zvyšuje celkovou nejistotu celé emise. Zatímco jiné dluhopisy se prodávají díky svým parametrům, zde emitent motivuje investory věrnostními slevami:
Vlastnická struktura skupiny:
FARMA ŽIVINA:
Společnost FARMA ŽIVINA je česká rodinná firma s vlastní výrobou v Přerově. Primárními produkty jsou omáčky zjednodušující přípravu jídel rozličných světových kuchyní v domácích podmínkách (kari pasty, asijské omáčky, české omáčky apod.), dále produkty vyrobené na bázi fermentace (různé druhy kimchi a kombuchy), oříškové másla, zavařená a nakládaná zelenina a doplňkový sortiment (těstoviny, rýže). Společnost byla založena v roce 2020 se záměrem vyrábět kvalitní potraviny, které na českém trhu chyběly. V březnu 2021 byla v Přerově spuštěna výroba a v květnu stejného roku se spustil prodej prvních 15 produktů v desítkách kamenných obchodů a online přes platformy Scuk.cz a Košik.cz a vlastní e-shop. V roce 2022 byly rozšířené výrobní prostory a taky i portfolio nabízených produktů až na 74 produktů a v roce 2023 došlo k dalšímu rozšíření výrobních i skladových prostor.
V roce 2023 společnost nabízela již 130 produktů a spolupracovala s 300 prodejci. Přelomovým byl rok 2024, kdy společnost zaznamenala meziroční růst tržeb o 57,72 % . Dále se v roce 2024 výrazně navýšily výrobní kapacity a byla spuštěna expanze na Slovensko. Společnost vnímá expanzi na Slovensko jako přirozený krok vzhledem k blízkosti k České republice, jak geografické tak sociální. Impulzem byla organická poptávka způsobená zásahem marketingových aktivit na slovenské publikum, především prostřednictvím influencerů.
Cílem expanze je ověřit si procesy a získat zkušenosti pro budoucí vstup na další zahraniční trhy. V současnosti společnost provozuje slovenský e-shop pro koncové zákazníky, obsluhuje několik velkoobchodních odběratelů napřímo a v červnu 2025 plánuje spuštění velkoobchodního e-shopu. Tržby ze Slovenska tvoří méně než 10 % celkových tržeb. Společnost neustále rozšiřuje distribuční síť obchodních partnerů o řeznictví, kavárny a velké tržnice. Rozvíjí také vzdělávací programy a kurzy, které jsou zaměřené na využití produktů doma, v kavárnách i restauracích. Restauracím, společnost dále poskytuje know-how a receptury, pro využití produktů Živina v přímo v jejich nabídce.
SciDat:
Druhou společností ve skupině je SciDat, která vyvíjí vlastní meditační aplikaci s názvem Calmio, jejímž cílem je zlepšit zdraví a spokojenost lidí pomocí meditace a jednoduchého cvičení všímavosti v každodenním živote. Aplikace je určená pro kohokoliv a tedy i pro úplné začátečníky, kteří se ještě s meditací nesetkali. Aplikace je založena na principu předplatného za zpřístupnění obsahu zaměřeného na individuální meditace prostřednictvím aplikace. Obchodní model aplikace předpokládá dvě zákaznické skupiny: individuální zákazníci a firemní klienti. K červenci 2025 je aplikace nabízená pouze individuálním zákazníkům. Individuálním zákazníkům je obsah aplikace zpřístupněn na základě měsíčního, ročního nebo celoživotního předplatného.
V roce 2025 se plánuje zpřístupnění aplikace i firemním klientům. Firmy mohou přístup k aplikaci nabízet svým zaměstnancům jako zaměstnanecký benefit. Přístup bude firemním klientům fakturován na měsíční bázi dle počtu osob, které za danou firmu aplikaci využívali. Doplňkovými příjmy z aplikace je prodej doplňkového mediačního sortimentu (např. meditační polštáře) a do budoucna se plánuje prodej organizovaných meditačních pobytů pro skupiny. K červenci 2025 má aplikace přibližně 1 000 platících uživatelů (z toho 90 % s měsíčním předplatným, 9 % s ročním a 1 % s celoživotním předplatným). Společnost může využít prostředky získané z emise dluhopisů na vývoj nové verze aplikace Calmio.
SciDat v roce 2024 zaznamenala výrazně pozitivní hospodářský vývoj: dosáhla trojnásobných tržeb oproti předchozím letům a také solidního zisku v poměru k vytvořeným tržbám. Tyto výsledky lze hodnotit pozitivně, vzhledem na fakt, že v daném období nebyly provedeny významné úpravy aplikace Calmio ani větší investice do marketingu.
Evolution Finance (emitent):
Tato firma vznikla 18. března 2024. Založena pouze za účelem emise dluhopisů.
Evolution Concept:
Tato firma vznikla v lednu 2017. Plní pravděpodobně pouze úlohu mateřské společnosti.
Závěr:
Jedná se o sympatický startup s velmi kvalitními produkty, z pohledu financí jde však o firmu, která je dle našeho posledního článku typickým příkladem společnosti, pro kterou dluhopisy nejsou vhodným nástrojem financování. Negativní vlastní kapitál a expanzivní ztrátové hospodaření jsou v této fázi vývoje startupu samozřejmě pochopitelné a skupina jinak očividně roste, to ovšem na nevhodnosti financování dluhopisy nic nemění. Dluhopisům navíc chybí jakéhokoli zajištění a přestože firma nabízí na poměry českého trhu relativně hezký úrok, vzhledem k jejímu rizikovému profilu to bohužel ani zdaleka nestačí.
Pokud by však nabídla ještě vyšší výnos, u firmy v této fázi by to paradoxně jen dále zvyšovalo riziko defaultu. Vysoké fixní úroky totiž tlačí na cash flow právě ve chvíli, kdy by měla prioritu expanze a stabilizace provozu, nikoliv obsluha dluhu. Z pohledu veřejnosti tak dává mnohem větší smysl vyzkoušet si produkty této firmy, než její dluhopisy.
Hodnocení podle Dluhopisářova scorecardu: 2,43/10