Analýza dluhopisů: Jarabák Finance

Na dluhopisový trh se po dvou letech vrátila firma, která se věnuje prodeji zahradní techniky a dílenského nářadí. Firma Jarabák s.r.o. přišla v říjnu 2022 na trh s dluhopisovým programem na 200 milionů, který jsme analyzovali zde.

Tato společnost, kterou vlastní podnikatelé Petr Mareš a Tomáš Bílek, provozuje svou činnost od roku 2014. Stejně jako před dvěma lety i nyní provozuje tři stávající pobočky v Praze, Plzni a Libiši, stejně jako vlastní e-shop, který tvoří největší část celkových tržeb (přes 70 %). Firma nabízí produkty od desítek značek dovážené od mnoha dodavatelů, přičemž nejprodávanějším typem produktů jsou zahradní potřeby, nově ale prodává třeba i dětské hračky. Za své největší konkurenty považuje Mountfield, HECHT MOTORS a Husqvarna Česko.

V letošním roce by chtěla svou nabídku rozšířit o vlastní produktové značky Jarabák, která v současné době nabízí oleje, řetězy, struny, postřikovače, metry a další drobné doplňky. Zároveň se chce zaměřit na vlastní výrobu hraček pro děti a vlastních robotických sekaček. Uzavřela také exkluzivní spolupráci o prodeji výrobků značky Classic World, mezinárodně zavedeného výrobce dětských dřevěných hraček z udržitelných materiálů, na českém, slovenském a německém trhu.

Společnost svůj budoucí růst staví na rozvoji online prodeje, díky kterému jí v čase rostou tržby. V roce 2021 tvořily e-shopové tržby cca 51 % celkových tržeb firmy a v roce 2022 už 69 %, kde se v loňském roce udržely. Pro letošní rok společnost předpokládá další růst, kterého chce dosáhnout i za pomocí online marketingu. Jeho efektivitu měří na ukazateli PNO (tj. podíl nákladů na obratu), který činí 14,5 % a s dalším rozvojem e-shopu a růstem znalosti značky Jarabák by se měl postupem času zlepšovat a snižovat.

 

E-shop společnosti Jarabák:

 

Firma by dále chtěla rozšířit své prodejní kanály. V plánu je spuštění slovenské verze e-shopu na doméně jarabak.sk a spuštění přímého prodeje na slovenský a německý trh. Své výrobky zároveň expanduje do zbytku Evropy prodeji prostřednictvím internetového obchodu Amazon. V průběhu letošního roku plánuje otevřít novou prodejnu a sklad v okolí Brna, přičemž v současnosti probíhají jednání s vlastníkem nemovitosti. Podíl na tržbách jednotlivých prodejních kanálů ke květnu 2024 je shrnut v této tabulce:

 

Firmu vlastní dva podnikatelé: pan Petr Mareš (29.10.1988), který ji jako její zakladatel vybudoval a dnes ji řídí, a pan Tomáš Bílek (5.10.1988), který má na starosti její provoz. Oba pánové mají vedle této firmy řadu dalších podnikatelských aktivit (zejména na trhu nemovitostí a realitního developmentu). Petr Mareš je například akcionářem v developerské společnosti a dalším dluhopisovém emitentovi SMV INVEST a oba drží podíl také v analytické firmě Transparent Traders s.r.o. Všechny tyto společnosti jsou nicméně podnikatelsky i věcně odděleny od firmy Jarabák a jejího podnikání.

Firmu Jarabák vlastní její koncoví majitelé přes společnost MIT ONLINE, která byla založena v červnu 2020 výlučně k držbě obchodního podílu v Jarabákovi. Mimo to nevykonává žádnou podnikatelskou ani faktickou činnost, a nemá vykonávat ani do budoucna. Na konci roku 2023 vlastnila aktiva ve výši 23 milionů korun při nulovém vlastním kapitálu. Samotný emitent Jarabák Finance je potom prázdná schránka pouze se základním kapitálem 100 tisíc korun. Veškeré podnikání se tak děje uvnitř společnosti Jarabák.

 

Nový program, který vydává zmíněná dceřiná firma Jarabák Finance, je opět na 200 milionů korun. Zatím na něj vyšly tyto dvě emise:

 

Před dvěma lety vydala svůj dluhopisový program i mateřská společnost Jarabák, tehdy také na 200 milionů. Na něj vydala pět emisí v celkové hodnotě 113 milionů korun, z čehož upsala cca 52 milionů. Protože ale firma vydává i podlimitní emise, je celkový objem nesplacených dluhopisů vyšší. V srpnu 2024 činil cca 160 milionů korun.

Tehdejší dluhopisy byly nezajištěné a stejný osud čeká i tyto bondy. Prospekt ovšem obsahuje určité kovenanty včetně účelového využití získaných prostředků, které smí firma použít pouze na svou podnikatelskou činnost. Nově prospekt nezahrnuje omezení zadluženosti, které bylo ve starším prospektu před dvěma lety ještě přítomno.

Existuje pro to důvod, firma Jarabák totiž měla na konci minulého roku majetek za 55 milionů, ale vlastní kapitál dosahoval -127 milionů korun. Firma tedy měla dluhy ve výši 181 milionů korun. Pokud jde o hospodaření, v loňském roce dosáhla ztrátu necelých -57 milionů korun (provozní ztráta -41 mil. a finanční ztráta -13 mil.) a předloni -37 milionů.

 

 

Závěr:

Firmě Jarabák sice díky rozvoji e-shopu rostou v čase tržby (které mezi lety 2019-2023 téměř zčtyřnásobila), platí ale to, co před dvěma lety. Firma má špatné hospodářské výsledky, alarmující zadlužení a nezajištěné dluhopisy, kde nabízený výnos rozhodně nevyváží podstupované riziko. Bohužel zde tak není nic, čeho by se investor mohl chytit.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *