Analýza: Smarty Finance

Chci si přečíst zjednodušený obsah článku

Smarty Finance je součástí retailového holdingu s miliardovými tržbami, provozujícího přes 50 kamenných prodejen v Česku a na Slovensku a několik e-shopů, s výrazným zastoupením značky Apple a vlastní značkou TIGO. Společnost plánuje využít až 470 milionů korun z nového dluhopisového programu primárně na expanzi a redesign prodejen, přičemž první emise nabízí 7,25 % ročně bez zajištění a kovenantů. Hlavními riziky jsou vysoké zásoby financované odloženými platbami, nízká hotovost a vysoké celkové zadlužení, což zvyšuje citlivost na pokles tržeb.

Ačkoliv náš dnešní emitent zastřešuje retailový holding s dlouhou historií a miliardovými tržbami, na dluhopisovém trhu je společnost Smarty Finance poprvé. Loni vydala malou emisi, kterou si chtěla oťuknout zájem veřejnosti, a před měsícem si nechala od ČNB schválit prospekt na dluhopisový program, na který může vydat bondy až za 470 milionů korun.

Peníze mají sloužit na redesign stávajících nebo budování nových kamenných prodejen s názvem Smarty.cz, přes které distribuují chytrou elektroniku. Síť těchto prodeje budují od roku 2022 a dnes jich mají v Česku a na Slovensku více než 50, které se nacházejí v prémiových obchodních centrech. Kromě toho mají i několik e-shopů, se kterými kromě běžných zákazníků cílí i na firmy (v současné době má skupina přes 10 tisíc registrovaných firemních zákazníků). Nabízené portfolio produktů obsahuje přes 60 tisíc položek a celkový sortiment má být i nadále rozšiřován s cílem přesáhnout 100 tisíc nabízených produktů do konce roku 2026. Součástí nabízených produktů je i vlastní značka TIGO (od roku 2021), pod kterou se nabízí vlastní herní a kancelářské stolní počítače, a to jak pro koncové zákazníky (spotřebitele) tak i firemní zákazníky, vyžadující často speciální počítače na míru.

 

Skupina na trhu působí již od roku 2012, kdy poprvé spustila e-shop s nabídkou chytrých zařízení. Síť kamenných prodejen s názvem Smarty.cz začala budovat v roce 2022 poté, co došlo ke spojení s herní společností JRC, kterou skupina v roce 2021 odkoupila a následně probíhal postupný převod prodejen pod skupinu Smarty BRANDS.

Z hlediska tržeb prodává holding nejvíce mobilní telefony a počítače, přičemž se jedná hlavně o produkty Apple (až 62 % tržeb).

 

V roce 2012 byla založena také značka iWant jako oficiální Apple Premium Reseller pro Českou republiku. V listopadu téhož roku byly otevřeny první dvě prodejny, a tím byl položen základ dnešní sítě specializovaných Apple prodejen. Aktuálně tato skupina pod značkou iWant provozuje 12 kamenných prodejen po celé České republice, z nichž pět nese označení Apple Premium Partner. Tento status, který značka získala v roce 2023, představuje nejvyšší úroveň partnerství se společností Apple a je udělován pouze těm partnerům, kteří splňují přísná kritéria v oblasti zákaznické péče, odbornosti a designu prodejních prostor. Na prodejnách iWant Apple Premium Partner lze nalézt kompletní sortiment a služby značky Apple.

 

 

Kompletní přehled činností skupiny:

Retail & e-commerce prodej

  • Přes 50 kamenných prodejen v prémiových nákupních centrech (CZ + SK)
  • 5 e-shopů: smarty.cz, iwant.cz, smarty.sk, jrc.cz atd.
  • Sortiment: IT, spotřební elektronika, gaming, chytré telefony, notebooky, příslušenství

Vlastní značka – TIGO

  • Kompletní custom buildy stolních PC – herní i kancelářský
  • Na míru podle požadavků zákazníka (B2B i B2C)

Výkup + repas + servis

  • Zpětný výkup elektroniky (např. telefony, konzole)
  • Opravy a repase – vyšší marže na zboží 2. jakosti
  • Vlastní servisní zázemí – nejen pro své zboží, ale i pro veřejnost

B2B & velkoobchod

  • Více než 10 000 registrovaných firemních klientů
  • Dodávky techniky pro firmy, školy, veřejný sektor
  • Dělají i fakturační služby, leasing, splátky, a poradenství

IT služby a konzultace

  • Hosting, webové portály, IT support
  • Poradenství pro klienty: výběr HW/SW, bezpečnost, infrastruktura
  • Malá, ale doplňková noha hlavně k B2B zakázkám

Marketing, media & branding

  • Reklamní činnost – hlavně v rámci vlastního brandu
  • Silná online přítomnost, investice do vizuální identity
  • Partnerství s Apple – budování Apple Premium Partner prodejen

 

 

 

Vlastnická struktura:

Samotná firma vznikla již v roce 2001 a vlastní ji ze 100 % podnikatel Petr Syrůček (nar. 1973), který je zároveň již 12 let jejím generálním ředitelem.

 

Hlavní firmy ve skupině:

  • Smarty CZ a.s. – hlavní retail jednotka
  • Smarty Leasing a.s. – interní financování (leasing, úvěry)
  • Smarty SK s.r.o. – slovenská větev
  • wefree care s.r.o. – menšinový podíl (40 %), zaměření na servis

 

Hlavní část byznysu skupiny (až 95 % obratu) zajišťuje firma Smarty CZ, která provozuje e-shop Smarty.cz i síť kamenných prodejen po celém Česku. Zaměřuje se na prodej spotřební elektroniky, jako jsou mobily, notebooky, tablety, chytré hodinky a příslušenství. Kromě toho prodává i herní vybavení, konzole, hry, deskovky, geek merch a další příslušenství. Nabízí také servis a výkup použitých zařízení. Jednalo se o firmu, která spustila první e-shop v roce 2012 a která  v roce 2021 koupila herní firmy JRC Czech a JRC Slovakia, které do té doby provozovaly kamenné prodejny BRLOH. Právě ty o rok později rebrandovala na dnešní prodejny Smarty.

BRLOH je mezi slovenskými hráči dobře známá značka, která se specializuje se na hry, konzole, příslušenství, komiksy, deskovky a sběratelské kousky. Dnes je BRLOH součástí konceptu Smarty, ale dál zůstává samostatným brandem pro gaming. Některé prodejny Smarty na Slovensku fungují jako kombinace elektroobchodu a BRLOHu, takže zákazníci tam najdou i bazarové tituly, výkup hardwaru nebo herní poradenství. Se společností JRC Czech došlo letos v březnu k fúzi sloučením s emitentem Smarty Finance jako nástupnickou společností, na kterého přešlo její jmění.

 

 

Na Slovensku všechno zastřešuje firma Smarty SK, která provozuje e-shopy smarty.sk a brloh.sk i všechny prodejny. Nové Smarty prodejny se nachází v Bratislavě, Košicích a Nitře. Původní BRLOH prodejny zůstávají v Banské Bystrici, Bratislavě a Trnavě. První nová Smarty prodejna na Slovensku otevřela na konci března 2023 v Bratislavě.

Do skupiny patří i Smarty Leasing, která se stará o firemní vozový park a zároveň nabízí pronájem elektroniky pro firmy a B2B klienty. Na jaře 2024 skupina také jako strategický investor vstoupila do společnosti wefree care, kde drží 40% podíl, díky které nyní může nabízet kompletní balíček IT služeb a techniky. Smarty CZ dodává hardware jako počítače, mobily, servery nebo audiovizuální techniku a firma wefree se stará o instalaci, správu, konzultace, školení i technickou podporu.

 

 

Dluhopisové financování:

Smarty Finance na sebe v minulém roce upozornila, když vydala podlimitní dluhopisovou emisi na 25 milionů korun za 8,6 % ročně. Bondy byly pětileté (2029) a bez zajištění nebo kovenantů. Tato i budoucí emise mají být obecně sázkou na agresivní rozvoj byznysu firmy, k němuž firma chystá i svou první televizní kampaň. Peníze z emise měly sloužit na expanzi retailové sítě, a to buď na:

  • výstavbu nových prodejen Smarty.cz
  • redesign stávajících Apple Premium Partner/Reseller poboček (cíl: 30 prémiových poboček v ČR)

 

Kompletní parametry podlimitní emise:

 

Nový prospekt:

Podle majitele Petra Syrůčka si firma touto malou emisí oťukala zájem na dluhopisovém trhu, aby případně investovala do mnohem většího vydání bondů, kterým je tento nový prospekt. Ten byl schválen v polovině července 2025 a bude platný následujících 6 let.

Prospekt je na 470 milionů korun. Společné emisní podmínky obsahují, že dluhopisy budou nezajištěné, bez kovenantů a podřízené vůči bankovním pohledávkám. Dluhopisový program popisuje způsob využití trochu více zeširoka. Peníze mají jít na:

  • rozšiřování a budování sítě prodejen Smarty.cz a Smarty.sk (primárně)
  • redesign současných iWant Apple Premium Reseller prodejen do nového Apple konceptu
  • budování sítě partnerských prodejen v ČR pod značkou „Smarty.cz – Partner“. Část
  • střednědobé posílení pracovního kapitálu vzhledem k dynamicky rostoucímu obratu

 

Na prospekt již vyšla první emise v objemu 25 milionů korun, která je splatná za pět let. Distribuci si bude firma dle emisních podmínek zajišťovat skrze vlastní kanály, z nichž tím hlavním bude její web, kde za dluhopisy nabízí i různé bonusy k nákupu:

 

Pokud jde o předčasné splacení ze strany vlastníka, je možné podat žádost, ale emitent nemusí vyhovět. Pokud vyhoví, může si účtovat poplatek 4% z jmenovité hodnoty předčasně splatných dluhopisů.

 

Parametry nové emise:

 

 

Ekonomika (k 31.3.2024):

Na konsolidované úrovni měla firma v posledním zveřejněném období (končícím březen 2024) bilanční sumu 1,378 mld. korun a vlastní kapitál 233 milionů korun.

  • Míra zadlužení na aktivech = 82,5 %

 

Zhruba 52 % majetku tvoří nakoupené zásoby (719 milionů), které jsou financovány především na dluh (obchodní pohledávky = 408 milionů). Naopak krátkodobá aktiva (878 milionů) jsou z 82 % vázána právě v zásobách a dalších 12 % jsou krátkodobé obchodní pohledávky. Jen necelá 3 % krátkodobých aktiv tvořila hotovost. Firma tedy žije na fakturu.

Obrat zásob není špatný: zásoby se za rok otočí cca 6,57x, firma jich má ale velké množství v absolutním objemu i relativně jako podíl na majetku. Stačí zpomalení prodeje a zásoby (financované hlavně odloženou platbou dodavatelům) se začnou hromadit na skladě, což firmu dostane do problémů s cash flow. K tomu by mohl stačit by i 20% pokles tržeb. Nejde však jen o množství zásob, ale i o jejich kvalitu: může se buď jednat o kvalitní zboží, které udrží hodnotu, nebo naopak o zastaralé a neprodejné zboží, na které čekají odpisy.

 

Aktiva:

 

 

 

Firma měla za poslední období končící březnem 2024 celkové tržby ve výši 4,85 mld. korun, což je meziroční růst o skoro 13 %, přičemž rostly tržby z prodeje zásob i vlastních výrobků. Porovnání s ještě staršími obdobími není z výkazů možné, firma konsolidovala poprvé až v posledním účetním období. Vývoj obratu a dalších ukazatelů ale uvádí v prospektu:

 

Z grafu níže vyplývá, že tržby každoročně následují rostoucí trajektorii:

 

 

V posledním období (k březnu 2024) rostl i konsolidovaný provozní zisk, meziročně o 46 % z +65 na +95 milionů korun. Zisk EBITDA skončil +144 milionů, zisk EBIT +70 milionů. Marže zisku EBITDA činila cca 2,9 %, což není ideální, ale ani špatná marže. Z tabulek níže vidíme, že hlavním tahounem skupiny je jednoznačně společnosti Smarty CZ, která provozuje prodejny v Česku a tím generuje 95 % kons. tržeb a většinu zisku. Zisková je i Smarty Leasing, zbylé dvě firmy jsou naopak ztrátové:

 

 

Firma měla v posledním účetním období nákladové úroky ve výši 49 milionů korun, z čehož vychází úrokové krytí (při použití zisku EBIT) 141 %, což není průšvih, ale ani to nepředstavuje velký bezpečnostní polštář. Kvůli těmto nákladům skončil hrubý zisk +20,6 milionů korun. Čistý zisk činil +13,3 milionů korun, firma měla ale velké odpisy goodwillu (zúčtování aktivního konsolidačního rozdílu), takže zisk za období skončil nakonec pouze +1,4 miliony korun.

Aktivního konsolidační rozdíl je v podstatě goodwill firmy, který vznikne, když firma koupí jinou firmu za vyšší částku, než je účetní hodnota majetku této kupované firmy. Goodwill potom představuje tento rozdíl, který se podle českých účetních předpisů (na rozdíl od IFRS) povinně odepisuje po předem stanovenou dobu, obvykle až dvacet let. Důvodem je především český konzervativní přístup k vykazování nehmotných aktiv, který vychází z předpokladu, že tato hodnota není trvalá. Proto tato skupina odepisovala stejnou částku v letech 2023 i 2024.

Přeceňování goodwillu směrem nahoru v případě, že se jeho reálná hodnota v čase zvyšuje, sice nepřipouští ani česká úprava, ani IFRS, protože takový nárůst by byl považován za interně vytvořený goodwill, který není možné v účetnictví vykázat, IFRS ale alespoň goodwill neamortizuje, nýbrž jej každý rok testuje na snížení hodnoty (impairment test). Pokud se ukáže, že má nižší hodnotu, provede se odpis. Pokud má vyšší, nechává se beze změny, ale nikdy se nepřidává. České standardy naopak každoročně amortizují (rovnoměrně odepisují) bez testování. V praxi tak dochází k tomu, že účetní hodnota goodwillu se snižuje bez ohledu na skutečný vývoj hodnoty firmy a vykázaný hospodářský výsledek je každoročně zatížen tímto nepeněžním nákladem.

 

 

 

 

 

Závěr:

Díváme se zde na holding, který je v Česku výrazným hráčem v oblasti maloobchodu s elektronikou. Dnes u nás a na Slovensku provozuje přes 50 kamenných prodejen, které si pronajímá v prémiových obchodních centrech, stejně jako 5 e-shopů, přičemž silnou základnu zákazníků má i z řady firem, a kromě dlouhodobého partnerství se známými značkami jako Apple prodává i vlastní produkty, ze kterých má lepší marže.  Její konsolidované tržby (vykazující dlouhodobý rostoucí trend) dosáhly v posledním období skoro 5 miliard korun s meziročním růstem 13 %. Tyto tržby vydělaly holdingu skoro +100 milionů na provozním zisku, který navíc meziročně rostl o 46 %

Finanční struktura ovšem ukazuje i na některá rizika. Vysoký objem zásob v kombinaci s nízkou úrovní hotovosti znamená, že firma je značně závislá na externím financování provozu především formou odložených plateb dodavatelům. To zvyšuje citlivost na pokles tržeb a riziko problémů s cash flow, zvlášť když firma zároveň vykazuje relativně nízkou rentabilitu tržeb. Vysoké je i celkové zadlužení (skoro 83 % aktiv). Firma sice zvládá úroky pokrývat, úrokové krytí ale neposkytuje nijak oslnivou rezervu.

První prospektovaná emise nabízí pětileté dluhopisy za 7,25 % ročně s čtvrtletní výplatou (a s bonusy k nákupům v e-shopu), které si investor může pořídit od 50 tisíc korun. Dluhopisy pro skupinu představují nástroj financování expanze v podobě rozvoje retailové sítě kamenných prodejen (což lze vnímat jako produktivní použití kapitálu), nicméně v kontextu napjaté likvidity a vysoké zásobové expozice existuje reálné riziko, že získané prostředky mohou de facto sloužit k zajištění běžného provozu firmy, zejména v případě zpomalení tržeb. Emise je navíc bez jakéhokoliv zajištění nebo kovenantů, přičemž firma hodlá emise v rámci nového programu prodávat přes vlastní kanály, což nemusí být u schválené skoro půl miliardy korun úplně hračka.

Je zároveň škoda, že oproti loňské podlimitní emisi, která byla také na pět let a která nesla 8,60 % ročně, zde došlo bez vysvětlení k poklesu výnosu o skoro 1,5 procentního bodu. Nová emise je navíc výslovně podřízená vůči bankám, toto ustanovení o podřízenosti je ale v tomto případě spíše potvrzením obvyklé praxe, kdy bankovní úvěry mají přednost před dluhopisy díky zajištění. Klauzule sice tuto podřízenost výslovně zakotvuje i pro případ, že by zajištění bank nebylo dostačující nebo vymahatelné a v takové situaci by pak byly dluhopisy splaceny až po úplném vypořádání bankovních úvěrů, zde se ale reálně jedná spíše o formalitu, která by v praxi takovou roli hrát neměla.

Celkově tak skupina Smarty budí dojem rychle rostoucího maloobchodního holdingu s poměrně diverzifikovaným byznys modelem, zároveň ale i s malou provozní rezervou. Pokud má zůstat solventní, bude muset být úspěšná při prodeji vlastní značky, dobře řídit peněžní toky a ideálně udržet rostoucí trajektorii. Konzervativní investor by měl zůstat obezřetný zejména kvůli absenci zajištění, slabé likviditě a nedostupným datům o konsolidovaném cash flow.

 

 

 

Picture of Redakce

Redakce

Redakční články jsou ty, který vznikají jako unikátní obsah pro naše čtenáře a jsou vytvářeny zcela a pouze naší redakcí.

PREMIUM

Chcete mít k dispozici kompletní informace o ekonomice každé firmy? Vědět, na které detaily zaměřit svou pozornost?

VÝBĚR REDAKCE