Analýza dluhopisů: Quick Stop Car (QSC Finance)

Tento start-up, který chce nejen v Česku vybudovat franšízovou síť autoservisů, si na dluhopisovém trhu střihl před rokem premiéru s prospektem na 300 milionů korun. Letos v září si jej nechal obnovit, aby mohl na projekt pod značkou Quick Stop Car shánět další kapitál.

Celý nápad provozovat franšízovou síť autoservisů byl postaven na vynálezu jediného vlastníka firmy, brněnského podnikatele Marka Zukala, který nechal vytvořit autoservis z malého kontejneru. Ten má sice jen něco kolem 50 metrů čtverečních, ale vejde se do něj i dodávka. Reálné obrysy začal původní nápad nabírat na začátku roku 2022, kdy se první kontejner otevřel v Chrudimi. Cílem bylo vybudovat celou síť takových autoservisů a nabízet je na franšízing především mladým automechanikům, kteří pracují např. u autorizovaného servisu a chtěli by podnikat na sebe.

Servisy pod hlavičkou Quick Stop Car mají vznikat rovnoměrně po celé republice, přičemž v první fázi se chtěl majitel orientovat na menší města do deseti tisíc obyvatel, kde postupně vymírají malé garážové servisy. Plán byl, aby tyto malé kontejnery stály přímo u čerpacích stanic, včetně těch vlastněných velkými zahraničními petrolejářskými firmami (v současnosti má firma smlouvu s MOL). Později navázala spolupráci také s obchodním řetězcem Globus, kde se dnes nachází většina jejích poboček. Smyslem této spolupráce bylo spojit servis (např. drobnou úpravu vozu nebo vyzvednutí hotového automobilu) s běžnými nákupy. Stejná synergie by měla fungovat právě i u čerpacích stanic.

 

Kontejnerový autoservis Quick Stop Car:

 

 

Dluhopisy:

Nové dluhopisy budou vycházet na dluhopisový program z loňského roku, který je až do výše 300 milionů korun a který v rámci skupiny vydala společnost QSC Finance. Ta na něj loni poslala do světa dvě emise v objemu 60 milionů korun, ze kterých za necelý rok upsala cca 25 milionů. Nedávno přidala ještě třetí, těsně před vypršením platnosti loňského prospektu. V rámci té ale zatím neprodala jediný dluhopis. Všechny tři emise nabízely výnos 11-13 % ročně v závislosti na tom, jestli byly tří- nebo pětileté. Na nový prospekt zatím žádná emise nevyšla.

 

Tři dosavadní emise na loňský prospekt (upsaný objem k září 2024):

 

Velkou část z tohoto výtěžku (21 mil.) půjčila mateřské společnosti R-EKO VISION, která se za dluhopisy programu zaručila. Nutno říct, že se půjčka uzavřela za poměrně divoký úrok 27,00 % p.a.. Zaujme i to, že jedna z dluhopisových emisí tuto půjčku financující je splatná až měsíc po splatnosti této půjčky. Půjčená částka 21 milionů představuje již načerpanou částku z rámcové smlouvy na celkem 50 mil. korun. Rámcovou smlouvu o úvěr ale QSC Finance poskytla i sesterské firmě Quick Stop Car. Ta má být „motorem“ celé skupiny, protože právě ona má vlastnit franšízové pobočky a za jejich propůjčení inkasovat poplatky a podíl na obratu.

To máme 75 milionů ve vydaných a 24,9 milionů v upsaných dluhopisech s prospektem od QSC Finance. Bondy ale vydává i Quick Stop Car, která jen do března tohoto roku vydala podlimitní emise za 35 milionů. Od té doby mohly přibýt další.

 

 

Byznys plán:

Obchodní model Quick Stop Car je jednoduchý. Franšízor nechá vyrobit kontejnerové autoservisy, které bude pronajímat franšízantům k provozu a za to od nich inkasovat nájemné + poplatky za franšízing. Ceny za služby napříč republikou by měly být ve všech pobočkách této franšízové sítě stejně vysoké, cenově položené mezi autorizované a menší garážové servisy. Buňku firma dodá včetně vybavení a smlouvy na dodávku dílů od americké společnosti LKQ, jejíž česká pobočka je největším tuzemským dodavatelem náhradních dílů a příslušenství pro tuzemský automobilový trh. Pod LKQ spadají sítě neautorizovaných partnerských autoservisů Auto Kelly nebo Elit. Další velkou sítí nezávislých pneuservisů a autoservisů je BestDrive. LKQ bude zároveň Quick Stop Caru pomáhat i v rámci vzdělávání personálu.

Mladým mechanikům bude do začátku stačit zaplatit jednorázovou nevratnou kauci 50 tisíc korun za licenci a za pronájem pak platit 800 eur měsíčně (cca 20 tisíc korun). Podle firmy bude jeden mechanik stačit na celý servisní box sám. Aby bylo podnikání smysluplné, potřebuje takové jedno servisní místo vydělat za měsíc 170 tisíc. Po zaplacení nákladů si podnikatel podle firmy vydělá kolem 45 tisíc měsíčně. Franšízantům firma slibuje návrat počáteční investice do 10 měsíců. Taková doba návratnosti je extrémně rychlá pro jakýkoli podnik, zvláště v autoservisu. Velmi vysoké je i uváděné ROI ve výši 127 %.

V Česku je dnes asi 20 tisíc subjektů s živnostenským oprávněním k provádění oprav a servisu automobilů, z těchto oprávnění je ale jen polovina aktivních a pouze zhruba 7000 subjektů s touto živností lze podle údajů SAČR označit za pravidelně fungující autoservisy. Jejich kvalita pak závisí na tom, do jaké kategorie autoservisů spadají. České autoservisy se dělí v zásadě do tří základních skupin, které se liší ve vzdělání automechaniků, jejich proškolení, technické výbavě dílny, kvalitě dílů, postupech, ale i dalších věcech. Na pomyslném vrcholu stojí autorizované servisy pro konkrétní car brand, které mají oficiální autorizaci přímo od výrobce automobilu (např. Ford, Škoda Auto, Citroen, Volkswagen) a řídí se jeho standardy a postupy. Jsou technologicky nejvybavenější a používají jen originální díly. Je to největší jistota, pokud chce zákazník kvalitu a chce si i zachovat záruku na voze. Zároveň si u nich ale připlatí.

Stříbrnou medaili drží sítě servisních poboček sdružené pod nějakou značkou (Auto Kelly, PARTNER ELIT, Bosch Car Servis, BestDrive a jiné), které jsou obecně levnější než autorizované servisy, mohou ale používat i náhradní díly vyrobené třetími stranami. Platí u nich však, že po technologické stránce bývají kvalitně vybavené, zaměstnance mají řádně proškolené a často zapisují do elektronických servisních knížek. K práci využívají centrální brandmanuál, která zajišťuje jednotnou kvalitu napříč všemi pobočkami dané sítě. Do této kategorie by měly spadat i pobočky sítě Quick Stop Car.

Nejlevnější variantou pak zůstávají lokální nezávislé autoservisy, někdy také přezdívané „garážové“. Tam to s kvalitou může být jako hodit si kostkou. Spektrum se pohybuje od těch relativně kvalitních až po ty méně kvalitní s automechaniky bez potřebné odbornosti a vybavení a s náhradními díly z vrakovišť. Tyto autoservisy většinou nezapisují do elektronických servisních knížek ani nedodržují postupy dané výrobcem a jsou typicky využívány pouze retailovým zákazníkem se starším vozem, který chce ušetřit. Školení automechaniků závisí pak pouze na individuálním přístupu jejich majitelů.

Quick Stop Car hodlá kvalitu servisu zajišťovat na základě podrobného manuálu ve všech pobočkách a každý provozovatel bude muset absolvovat základní vzdělávací kurzy a každý rok školení v LKQ. Plány na papíře se ale do praxe propisují vždy hůře. Kvalita produktu se kontroluje o to hůř, pokud chcete pod jednou značkou provozovat na franšízing celou síť takových servisů. Zvlášť pokud kvalita vašeho produktu závisí o to více na lidském faktoru, než je tomu třeba u hotelů nebo fast foodů (které jsou pro účely franšízingu také populární).

Z řad potenciálních zákazníků spoléhá franšízová společnost hlavně na leasingové firmy (fleet), které obvykle nevozí flotily svých aut z operativních leasingů do značkových opraven. Zmíněný obchodní partner LKQ CZ má dlouhodobě zasmluvněný fleet (vozový park) 21 tisíc osobních automobilů. Část z nich bude v rámci spolupráce obsluhovat právě v servisech Quick Stop Car. Ta chce fleetové operace a další služby nabízet také dalším správcům malých a středních vozových parků s cílem stát se jednou z hlavních českých sítí pro fleetové operace správců malých a středních vozových parků.

Dále bude firma usilovat o zákazníky z řad vlastníků dealerských a distribučních sítí osobních automobilů, ale i o retailové zákazníky, a to zejména ty, jejichž osobním automobilům již skončila záruční doba a pro které tak není z pohledu udržení záruky na automobil podstatné dodržovat servisní interval v síti autorizovaných servisů. Současně ale míří také na retailové zákazníky, kteří mají dosud své osobní automobily v záruce, a to tak, aby bylo zajištěno trvání záruky pro vozidlo po provedeném servisním úkonu.

Podle vyjádření jednatele firmy z roku 2022 je na českém trhu prostor až pro 1 500 nových servisů. Vysvětluje to tím, že si lidé údajně přestali auta opravovat sami kvůli stále komplexnějším a náročnějším servisům moderních aut. V současnosti ale firma provozuje na franšízing pouze 13 servisních jednotek. Dalších 16 jich staví, není ale jasné, jestli pro tyto pobočky již má sehnané franšízanty (podle prospektu staví nové pobočky i před sehnáním franšízanta). Pokud ne, vystavuje se riziku velkých ztrát, protože výstavba těchto jednotek si vyžaduje vysoké počáteční investice (2,7 milionů za jednotku). Zukal těchto jednotek ještě loni plánoval postavit 400 napříč Českem. Rozjezd projektu by tak jen v Česku spolknul přes miliardu korun a to se ani nebavíme o ambicích majitele vydat se s projektem za hranice Česka.

400 jednotek ovšem mělo ještě dle původních plánů z roku 2022 stát už koncem minulého roku. Skutečnost v září 2024 je ale jen 13. Odhad se tedy sekl o nějakých 97 %. Přitom už v létě 2022, tedy více než dva roky zpátky, jich mělo v Česku stát 20. A v roce 2023 už měl být byznys v zahraničí. Loni na slovenském trhu se 40 dalšími kontejnery a letos podle původních plánů se sto pobočkami v Polsku a třiceti v Maďarsku. Nenaplnilo se nic z toho. Současný počet franšízantů je v úplném rozporu i s tím, co o byznysmodelu prohlašoval zakladatel Zukal v roce 2022 , který už v té době hlásil poptávku od 300 zájemců a 60 zasmluvněných míst, z toho 40 s podanými žádostmi o stavební povolení. Tedy v březnu 2022 měl byznys smlouvy na provoz 60 poboček. Dnes, o 2,5 roku později, je jich podle prospektu v provozu 13. A na webových stránkách je jich uváděno jen 9, z toho 6 ve velkých městech jako Praha, Olomouc nebo Ostrava. Původní plán spustit pobočky nejdříve v malých městech do 10 tisíc obyvatel tak rovněž úplně nevychází.

Firma ale zdá se ubírá na ambicích. Ještě loni plánovala 400 poboček, nyní už dle webovek jen 200:

 

Quick Stop Car i QSC Finance vlastní mateřská společnost R-EKO Vision. Ta se nevěnuje poskytování služeb navenek a pouze řídí dceřiné společnosti a určuje jejich strategii. Součástí skupiny je i firma Gotosales, která má sloužit k vykrytí případných výpadků franšízantů v jednotlivých lokalitách, např. při trvalém ukončení činnosti franšízanta či při zániku smluvních titulů k užívání servisní jednotky v dané lokalitě, kdy v takovém případě má provoz jednotky dočasně převzít za účelem retence zákaznické základny do obsazení jednotky novým franšízantem. Skupinu uzavírá firma AZET 2021, kde drží R-EKO Vision 45% podíl. Tato firma vznikla v druhé polovině 2022 a zatím žádnou činnost nevykonává.

 

 

Ekonomika:

Quick Stop Car měla na konci 2023 majetek v hodnotě 59 milionů a dluhy ve výši 71 milionů korun. Tedy -12 milionů vlastního kapitálu. Většina majetku (40 mil.) byla uložena v nedokončeném dlouhodobém majetku. Tak byly dle našeho předpokladu (k výkazům chybí příloha) klasifikovány servisní jednotky ve výstavbě. Jen 2 miliony byly v dokončených stavbách a dalších 5 mil. v movitém majetku, tedy v nářadí a dalším vybavení jednotek. 5 milionů bylo v časovém rozlišení, 2 mil. v pohledávkách a v penězích měla firma jen 189 tisíc.

Vlastní kapitál byl sice podpořen vklady ve výši 5 milionů korun do kapitálových fondů, přesto činil -12 mil. kvůli ztrátám minulých let. Firma vznikla v roce 2017, její skutečné podnikání začalo ale až v roce 2021. Mezi roky 2021-2023 tedy stihla nahromadit ztrátu -18 milionů korun. Za stejné období přitom dosáhla na tržby jen 4,5 milionů korun. Ztráta je přitom téměř čistě provozního charakteru, na úrocích musí firma platit zatím pouze statisíce ročně.  Není ovšem jasné, nakolik byla celková ztráta tvořena nekapitalizovanými náklady období vynaložených kvůli investicím do nových buněk. Dluhy měla firma na konci minulého roku hlavně z bankovních úvěrů (35 milionů) a z dluhopisů (12 milionů). Bankovní úvěr poskytla J&T Banka.

Firma o sobě v prospektu rovněž uvádí chybná data, jako třeba v této tabulce, kde je vlastní kapitál k 31.10.2023 uváděn jako +56 milionů. Správná hodnota je mnohem méně příznivých -9 milionů korun.

Pokud jde o emitenta dluhopisů, ten měl na konci minulého roku majetek 5 milionů korun (vzhledem k povaze činnosti se jednalo pouze o pohledávky) a vlastní kapitál -199 tisíc korun. Ručitel dluhopisového programu, firma R-EKO Vision, měla na konci letošního června majetek 42 milionů (především zápůjčky dcerám a podíly v nich) a vlastní kapitál -193 tisíc korun. Za poslední rok a půl měla tržby ve středních jednotkách milionů korun a prodělal cca 1 milion korun.

 

 

Závěr:

Stále se jedná o dluhopisy, které z našeho pohledu nemají co nabídnout. Vlastně se dá říct, že od minula přibylo důvodů do nich neinvestovat. Start-up má navzdory velkým plánům po skoro 3 letech v provozu jen pár poboček, přitom touto dobou už měl mít podle původních plánů pokryté Česko sítí 400 servisů a další pobočky v sousedních státech.

Počet osobních automobilů se přitom v Česku meziročně navýšil o 2,7 % na současných 6,6 milionu a jejich průměrné stáří se rok co rok prodlužuje: v současnosti činí 16,21 roku, v roce 2013 (jedenáct let zpátky) bylo 13,78 roku. Loni kvůli tomu mělo Česko pátý nejstarší vozový park v Evropské unii a na každý skutečně fungující servis automobilů připadalo přibližně 900 vozidel. S tím jak vozový park stárne bude přibývat vozů bez záruky, které už se nevyplatí opravovat v autorizovaných servisech. Obchodní model firmy je sice všem těmto statistikám nakloněn, slibovaná díra na trhu se ale zřejmě nedostavila, tedy alespoň soudě dle vlažného zájmu potenciálních franšízantů o licenci. I dle našeho názoru se jedná o relativně málo unikátní produkt.

Firma už proto od svých cílů ustupuje: na webových stránkách vyměnila cíl 400 konečných poboček za 200. Současnému neutěšenému stavu odpovídá ekonomika, kde najdeme tři firmy se záporným vlastním kapitálem, přičemž nejhůře je na tom firma, na které to celé stojí.  Pro start-up přetrvává i další riziko, které dosavadní pomalý růst jen umocnil: firma staví nové pobočky ještě předtím, než do nich sežene franšízanta. Pokud by se jej sehnat nepodařilo, znamenalo by to velké investiční ztráty.

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *