Analýza dluhopisů: free heating

Mobilní kotelny? V Německu tento pojem znají lépe než u nás, trh s tímto vynálezem je tam totiž mnohem více rozvinutý. Alespoň tak to tvrdí česká společnost free heating, která už na našem trhu s mobilními kotelnami a podobnými produkty z tohoto oboru nějakou chvíli podniká. Mobilní kotelna je topné přenosné zařízení, které má nahradit výpadek hlavního zdroje vytápění v objektu například při rekonstrukci, haváriích nebo třeba jako záložní řešení během poruchy stálého topného systému. Tento vynález není určen pro domácnosti a vyplatí se jen větším firmám, průmyslovým objektům nebo veřejným budovám, kde může výpadek tepla znamenat finanční ztráty a investice do mobilních kotelen se může vyplatit. Právě toho se chce chopit i tento start-up, který na záplavu českého trhu mobilními kotelnami žádá o peníze investorů, a to za nadstandardní úrok 15 %.

Firma free heating vznikla v roce 2020 a za svou krátkou historii vystřídala pět majitelů, z toho každý vždy vlastnil 100 %. Začala s tisícovkou v základním kapitálu a čtvrtý majitel jej pak v říjnu 2022 navýšil na 10 milionů korun. A nedávno si tato firma nechala schválit dluhopisový prospekt na tříletý program se stropem 500 milionů korun. Venku je už první emise na 40 milionů, kde si investor jeden dluhopis pořídí za 50 tisíc korun. Za to dostane tříleté bondy splatné v říjnu 2027 za zmíněných 15 % ročně s kvartálním vyplácením, které budou nezajištěné, burzovně neobchodovatelné a firma je může předčasně splatit. Vlastník o to samé naopak žádat nemůže, resp. může ale nemusí mu být vyhověno. V emisních podmínek se firma zavazuje k pár věcem jako třeba že nebude ručit za dluhy třetích osob nebo že bude mít na bankovním účtu vždy dost peněz, aby měla alespoň na příští splátku dluhopisů.

 

Parametry nové emise:

 

Dluhopisy, které by měly kromě nákupu mobilních kotelen sloužit i na financování provozních potřeb, si bude firma prodávat sama. To nejčastěji znamená buď obvolávat své zákazníky s nabídkou investice, oslovit již existující investory do firmy (pokud nějací existují), sehnat si databází kontaktů třetích osob nebo si zaplatit reklamu na internetu. Náklady na distribuci se mohou dle emisních podmínek vyšplhat až na 5 % objemu emise, tedy na 2 miliony korun. Těžko říct, kolik se jí touto cestou podaří vybrat. Půl miliardy je poměrně vysoká částka.

Současným 100% majitelem free heating je pětačtyřicetiletý pan Dušan Juhania (nar. 22.5.1979). Ten kromě této firmy vlastní i sesterskou společnost much energy, která se zabývá výrobou kotelen výhradě pro firmu free heating. Tato firma vznikla loni a podle posledních zveřejněných údajů jde o ekonomicky prázdnou schránku.

 

 

 

Činnost:

Firma free heating už v oboru mobilních kotelen minimálně dva roky podniká a jejich prodej a pronájem má tvořit cca 60 % jejího obratu. Jedná se o kotelny na různé druhy paliva, z toho nejčastější variantou je zemní plyn či bioplyn z bioplynové stanice zákazníka. Kotelny firma napojuje na stávající řád zákazníka či upravuje na palivo dle domluvy a potřeby. Další variantou jsou kotle na těžký topný olej, jehož cena koresponduje s cenou ropy, proto se firma snaží oleje kupovat mimo sezónu (ideálně v letních měsících), kdy je cena nižší.

 

Mobilní kotelna:

 

Dalších 20 % obratu tvoří přímý dovoz hořáků a ohřívačů na použité, recyklované a topné oleje a zbylých 20 % tvoří obchod s těžkými topnými oleji. U hořáků a ohřívačů má firma portfolio asi 500 stálých odběratelů, které jimi pravidelně zásobuje, poskytuje jejich servis a výměnu. U těžkých ropných olejů ročně zobchoduje 300-500 tisíc litrů, přičemž jde o klasický obchod topných olejů, na který není potřeba žádná licence a která nepodléhá ani regulaci finančního úřadu.

Pokud jde o hlavní byznys s mobilními kotelnami, firma plánuje investice do rozšíření skladovacích kapacit. V současnosti využívá sklady o rozloze 1000 m2 a ráda by zakoupila nový areál u Děčína s 12x větší kapacitou, který by ji měl stát 20 milionů korun.

Firma k letošnímu září skladovala dvanáct kotelen za cca 60 milionů korun a pět z toho pronajímala. Kotelny plánuje mít skladem pro budoucí zákazníky, aby je mohla dodávat ihned bez čekání, v čemž spatřuje svou konkurenční výhodu. Údajně již nyní hlásí poptávku, kterou nestíhá uspokojovat. U kotlů na těžký topný olej by pak chtěla využít nižších cen v letních měsících a předzásobit se.

Trh s mobilními kotelnami v Česku podle firmy téměř neexistuje na rozdíl od sousedního Německa a Rakouska, kde je však velmi rozšířen. Potenciál expanze je i do Polska a Maďarska, kde je trh údajně rozvinutý jen minimálně. Dle vlastního průzkumu firmy u nás nabízí mobilní kotelny jen pár firem, které je však nemají skladem a nabízejí je většinou zprostředkovaně od německých firem. Free energy si na rozdíl od konkurence nechce kotelny pouze dovážet ze zahraničí, ale plánuje si je také nechávat vyrábět na zakázku z lodních kontejnerů od zmíněné sesterské společnosti much energy. V současnosti s ní má uzavřenou smlouvu na dodávku deseti kotelen v hodnotě cca 2 miliony korun za kus. Free heating následně kotelny dále prodává s údajně více jak 100 % marží nebo je nabízí k pronájmu za cca 80 tisíc korun měsíčně (+ další zisky za jejich instalaci a dovoz).

V současnosti jsou zákazníky firmy především velké výrobní závody a areály, hotely a pivovary. Obsluhuje i některé státní subjekty jako Armáda ČR nebo Letiště Praha. Při expanzi plánuje cílit hlavně na domovy důchodců, pečovatelské domy, léčebny dlouhodobě nemocných a nemocnice. Tyto objekty většinou mají záložní zdroj elektrické energie, ale již nemají záložní zdroj tepla, přičemž všechna tato zařízení jsou závislá na teplé vodě a topení. V září pracovala firma na zakázce jablonecké firmy, které v první fázi dodává dvě stacionární kotelny za cca 12,5 milionů korun. Projekt je z části financován formou bankovního úvěru od Komerční banky.

 

Velká a nevýhodná půjčka bývalému majiteli:

Kotelny se staví dle vyhotoveného plánu, který zpracovává technický specialista Miroslav Beneš, který se angažuje ve společnosti BENEŠ ENERGO, která se se specializuje na produkci biomasy. Tuto firmu vlastní společnost zero carbon, kde je členem správní rady Eva Benešová, manželka pana Rostislava Beneše, který je nevlastním bratrem zmíněného Miroslava Beneše. Rostislav Beneš byl 100% společníkem ve free heating do února 2022, kdy došlo k jeho exitu.

V této samé době mu firma free heating poskytla úvěr na 25 milionů korun splatný na konci 2031 (tedy téměř desetiletý úvěr), úročený nominální sazbou 1 % ročně (!). Není jasné, na co byly peníze z úvěru použity, z pohledu firmy se ale rozhodně nejedná o výhodnou investici a dá se spekulovat o možném porušení zásad řádného hospodáře. Poskytnutí desetiletého úvěru s 1% úrokem ročně (který by Beneš nikde jinde nedostal) není pro firmu výhodné a může vyvolat otázky ohledně efektivity využití firemních prostředků. Zablokování kapitálu na deset let za tak nízký výnos představuje vysoké obětované náklady příležitosti, jelikož firma mohla prostředky investovat do projektů s vyšší návratností.

Free heating se tento téměř desetiletý úvěr úročený 1% ročně snaží ospravedlnit tím, že Rostislav Beneš předal při odchodu společnosti klíčové know-how, které mělo zásadní pozitivní vliv na její současné hospodářské výsledky, na které by údajně bez tohoto know-how nedosáhla. Onen úvěr poskytnutý za mimořádně výhodných podmínek má tedy sloužit jako odměna za jeho příspěvek společnosti. Takový způsob vypořádání předání know-how je extrémně nestandardní. Firma mohla bývalého majitele místo toho odměnit například ve formě části podílu na firmě nebo ve formě licenčních poplatků, které jsou transparentní a vázány na skutečnou hodnotu, kterou know-how firmě přináší.

Co je ale mnohem horší je kontext celé situace. Jedna věc by byla, kdyby měl úvěr jen malý podíl na celkových aktivech společnosti. Free heating ovšem na konci minulého roku (novější data neexistují) vlastnila majetek pouze za 37 milionů korun. Poskytnutý úvěr bývalému majiteli za 1 % ročně tak tvořil cca 68 % celkové bilanční sumy. Taková situace je zcela neakceptovatelná z hlediska finančního řízení a podstatě jde o finanční hazard s budoucností firmy. Pokud má free heating skoro 70 % svých aktiv vázaných v dlouhodobé desetileté půjčce za pouhý 1% úrok, znamená to obrovskou ztrátu likvidity (firma je prakticky finančně paralyzovaná). Navíc koncentrovat tak velké množství aktiv do jediného úvěru, který má navíc takto dlouhou splatnost a tak nevýhodný úrok, je tak trochu šílenství. Pokud by došlo k nějakému problému s jeho splacením nebo pokud by firma potřebovala rychle hotovost, nemá kam sáhnout. Tyto peníze mohly být použity právě na expanzi, která nyní musí být financována penězi investorů. Místo investic jsou peníze vázané v téměř neúročené půjčce, která firmě prakticky nic nepřináší. Pro kohokoli, kdo by měl zájem do firmy investovat nebo jí půjčit peníze, tohle musí být obrovský red flag.

 

 

Ekonomika:

Free heating měla na konci minulého roku v aktivech za 37 milionů korun kromě zmíněné půjčky bývalému majiteli také movitý majetek, obchodní pohledávky a aktiva účtovaná jako příjmy příštích období. Vlastní kapitál činil 27 milionů korun a tvořily jej zisky minulých let +14 milionů, zisk BO +3 miliony a vlastní kapitál ve výši 10 milionů korun. Dluhy činily necelých 10 milionů a tvořil je zmíněný bankovní úvěr od Komerční banky zajištěný blankosměnkou a ručením Národní rozvojové banky. Firma od té doby získala ještě podnikatelský úvěr od HomeCredit ve výši 4 miliony korun na nákup firemních automobilů úročený 8,2 % ročně.

Firma měla předloni tržby 41 milionů korun při zisku před zdaněním +16 milionů. Loni ale oboje zase výrazně spadlo: tržby klesly na 9 milionů při zisku před zdaněním +4 miliony. Kvůli tomu a faktu, že je společnost velmi mladá, se dají budoucí výsledky jen těžko předvídat.

 

 

Závěr:

Mobilní kotelny jako záložní a flexibilní řešení výpadku tepla by se mohly v Česku uchytit, zvlášť s přihlédnutím k tomu, jak velký podíl na české ekonomice tvoří průmysl, továrny, výrobní závody a další velké provozy. Nebo k tomu, kolik je v Česku pivovarů, které jsou také potenciálními zákazníky této firmy. Solidně zní i podnikatelský plán firmy cílit na domovy pro seniory nebo nemocnice.

Potěší i to, že firma už se této činnosti chvíli věnuje a nezačíná jen u nápadu. Naopak, má už vytvořenou nějakou zákaznickou základnu a její byznys se za první dva roky jeví jako rentabilní (s vysokou marží na produktech), i když po pouhých dvou letech těžko dělat závěry. Zároveň ceníme, že má tento start-up nějakou sebereflexi a rizikovost své investice umí adekvátně promítnout do výnosu, který činí 15 % ročně na tři roky. Podobný nebo i vyšší výnos by měl správně figurovat i v emisích mnoha jiných emitentů (zvlášť těch předlužených a dlouhodobě ztrátových), ti ale často nabídnou sotva polovinu, což je docela smutné.

U této firmy to ale také znamená velmi drahé financování, které bude vytvářet dodatečný tlak na její rentabilitu a řízení cash flow. Otázkou také zůstává, kolik se jí z celkové částky podaří prodat, protože si bondy bude prodávat svépomocí. Nabízený vysoký úrok a ne úplně nejmenší odhadované náklady za distribuci by jí v tom ale měly pomoci. Co ale odradí je poskytnutá půjčka bývalému majiteli za směšné 1 % ročně, v rámci které firma do roku 2031 „zamkla“ prakticky veškerý vlastní kapitál, který ke konci loňského roku měla a který mohl financovat současné plány na rozvoj nebo být jinak a lépe investován.

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *