Tuto firmu sledujeme na Dluhopisáři každoročně od roku 2022, kdy vydala první dluhopisový prospekt. K dnešnímu dni má již prodány dluhopisy za 320 milionů, přičemž splácet jistiny začne až od příštího roku. V posledních letech o ní vyšly zaplacené články v mnoha médiích, kde se čtenář dočetl o nutnosti dalších investic kvůli neschopnosti uspokojovat obrovskou poptávku po konzervách, nebo o různých inovacích jako kávový olej. Jak je na tom dnes?
Zakladatel a jediný majitel firmy pan Martin Ioan Košťál se pro výrobu konzerv pro psy rozhodl v roce 2014. V té době už podnikal s firmou K-bio, což byla rodinná velkoobchodní firma distribuující pomůcky pro domácí mazlíčky v Česku a na Slovensku. Tento dle vlastních slov přesycený trh se Košťál rozhodl opustit a vyvíjet vlastní chovatelské produkty, což měly být konzervy pro psy. Ty, které se v té době prodávaly na trhu, nebyly podle něj příliš kvalitní a člověk si nemohl připlatit za kvalitnější, dražší alternativu.
Dnes je to vertikálně-integrovaný holding, tedy skupina firem, která má svou vlastní výrobu i distribuci. Kromě výroby pod vlastní značkou LOUIE se zaměřuje na privátní značky pro B2B klienty a export do zahraničí, přičemž významnou část výnosů představuje i rychle rostoucí B2C kanál skrze vlastní e-shop. Produkty se vyrábí v halách v Žabčicích a Kuřimi, přičemž v posledních letech investovala do výroby nemalé prostředky. Holding zároveň investuje do vývoje potravin pro lidskou spotřebu, zejména do výroby tzv. kávového oleje vyráběného z lógru. V roce 2023 na tuto technologii získala patent a v roce 2024 podala žádost o zápis do režimu Novel Food, který by jí zajistil exkluzivitu v rámci celé EU na 5 let. Výroba tohoto oleje nabízí firmě vysokou marži díky nízkým nákladům na vstupní surovinu. Do budoucna by tento produkt chtěla firma nabídnout jako běžný kuchyňský olej.
Výroba krmných směsí pro psy a kočky v České republice v jednotlivých letech:
Protože jde o kapitálově náročný byznys, musí se to na startu z něčeho financovat. Tato skupina si zvolila čistě dluhopisovou cestu, kde bondy vydává mateřská společnost ALEMAR Food Group. Vybrané prostředky od retailových klientů dále rozděluje formou zápůjček dceřiným společnostem, případně poskytuje příplatky mimo základní kapitál. Firma těmito penězi financovala doposud prakticky vše: expanzi výrobních kapacit, nákup strojů, marketing, vývoj i provozní výdaje. Obchodní část skupiny byla od roku 2023 vyčleněna do společnosti ALEMAR Real and Trading, zatímco ta výrobní zůstala v ALEMAR Service. Dlouhodobá výrobní aktiva pak vlastní třetí společnost ALEMAR Assets, která je pronajímá zbytku firem. Nejnovější firmou je ALEMAR Factory, která byla založena pro účely výroby kávového oleje. Distribuce probíhá prostřednictvím vlastního e-shopu a také skrze velké hráče typu Alza, Lidl, Rohlík, SuperZoo, Fressnapf či Amazon Zoo Shop.
Ovládající osobou je pětatřicetiletý podnikatel Ing. Martin Ioan Košťál, který si nad firmou i navzdory nedávné emisi akcií v objemu desítek milionů udržel nad firmou prakticky 100% kontrolu:
Dluhopisy:
Dluhopisový program je prvním a jediným této skupiny. Zřízen byl v roce 2022 a letos je už po 3x aktualizován, aby na něj firma mohla vydávat další dluhopisy. Za tři roky existence tohoto programu vydala 15 emisí v objemu 673 milionů korun a z této částky prodala dluhopisy za 320 milionů. Na program může upsat ještě 180 milionů korun, horní limit je 500 milionů. Teoreticky ale ještě více, protože oněch 500 milionů platí pouze pro nesplacené dluhopisy. Firma ale zatím nic splácet nemusela, první splatnost ji čeká až v lednu 2026. Půjčuje si každopádně velmi draze, nejdražší dluhopis nese 15 %.
Ekonomika:
ALEMAR Food Group:
Na konci roku 2023 činila celková aktiva emitenta 296 milionů korun, meziročně o 159 % více. Nejvýraznější složkou aktiv zůstávají dlouhodobé pohledávky za dcerami a ovládající osobou (majitelem Košťálem) v celkové výši 139 milionu korun. Podle prospektu došlo u emitenta od konce 2023 ke zvýšení procentuálního podílu vnitroskupinových pohledávek na celkových aktivech, když v květnu 2025 z celkové částky aktiv 340 milionů korun tvořily tyto pohledávky 289 milionů (85 %).
Firma funguje jako skořápka půjčující si přes dluhopisy od retailu, výtěžek půjčuje dcerám a vydělává na úrokové marži. Její vlastní kapitál činil k závěrkovému datu pouhé 4 miliony korun, tedy cca 1,4 % celkové rozvahy. Skupina byla na konci 2023 tak financována téměř výhradně na dluh (po emisi akcií už to neplatí, viz dále).
Největší část pasiv (přes 278 milionů korun) tvořily dlouhodobé závazky. Z nich prakticky vše představují nevypořádané nezajištěné dluhopisy, konkrétně v objemu 274 milionů. Je důležité zmínit i skutečnost, že společnost nemá žádný bankovní úvěr a celý model tak byl z hlediska dluhu financován výhradně dluhopisovým kapitálem od veřejnosti. Buďto firma o bankovní úvěr nikdy nežádala, nebo ho nezískala.
Pohledávka majitele:
Podle nového prospektu poskytl emitent majiteli Košťálovi půjčku ve výši 17 milionů korun, která je splatná až v roce 2038. Co zaujme ještě víc je úrok, za který půjčuje. Košťál si od své vlastní firmy půjčuje za roční úrok ve výši 29 %. Na tom nedává smysl celá řada věcí. Je sice pravda, že sám emitent si přes dluhopisy půjčuje poměrně draze (11-15 %) a tyto peníze by měl dle péče řádného hospodáře půjčovat dál za vyšší úrok, ale proč hned 29 %?
Otázkou je i to, proč by si Košťál od své vlastní firmy půjčoval za tento nesmyslný (až lichvářský) úrok, na co tento úvěr slouží nebo proč by firma, která vydává dluhopisy na expanzi svého byznysu, tyto vybrané peníze namísto toho půjčovala majiteli. Zvlášť, když na expanzi potřebuje každou korunu. Úroky 29 % p.a. jsou extrémní – nekomerční, ekonomicky nesmyslné a nikdo při smyslech si nepůjčuje od své vlastní firmy za úrok jako z kartičky v exekuci. Co situaci ještě zhoršuje je to, že emitent nezveřejňuje výkaz peněžních toků, a bez něj nejde ani dokázat, že tyto úroky vůbec platí. Je totiž přirozené pochybovat, že by někdo své vlastní firmě každoročně platil 29% úrok až do roku 2038.
Loňská emise akcií:
Emitent v letech 2024-2025 realizoval také emise akcií, a to se třemi různými emisními kurzy (nabídkovými cenami), přičemž všechny akcie nesou jednotnou jmenovitou hodnotu 200 Kč. Rozdíl mezi emisním kurzem a jmenovitou hodnotou tvoří emisní ážio, se kterým si může firma na rozdíl od základního kapitálu dělat co chce.
Celkem firma upsala akcie za 63 milionů korun.
Upisované akcie od veřejnosti byly investiční, vlastníkům tedy nenesou žádná hlasovací práva. Jsou tedy čistě finančním nástrojem bez možnosti ovlivnit rozhodování ve firmě. Kontrolu nad firmou drží majitel a majoritní akcionář Martin Košťál, který vlastní 99,38 % hlasovacích práv (skrze kmenové akcie) a 53,36 % ZK skrze investiční akcie, tedy i on sám investoval do „druhé třídy“ akcií. Minoritní akcionáři drží 10,69 % základního kapitálu, ale jejich vliv je prakticky nulový.
Potenciální investory do akcií dokonce lákají na 50% slevu na produkty, stejně tak jako na až 18% dividendový výnos ročně.
ALEMAR Service:
- výroba masových konzerv
Tato firma byla v roce 2023 zcela očištěna od obchodu, aby se soustředila výhradně na produkci. Obchod přebrala sesterská Real and Trading. To ale znamená, že marže této firmy jsou stlačeny údajně až o 50 %, protože prodává „interně“ se slevou. Jinými slovy: všechny výsledky jsou poddimenzované, a firma sama říká, že se to děje účelově.
Za rok 2023 měla obrat 46 milionů, provozní ztrátu -37 milionů a kvůli vysoké obsluze dluhu čistou ztrátu -55 milionů. Firma platí 22 milionů čistě na úrokových nákladech, pravděpodobně vůči vlastní matce. Celková ztráta tvoří skoro 60 % obratu. A ani rozvaha nevypadá nejlépe: vlastní kapitál se nachází v minusu –54,8 milionů korun, firma je tak účetně insolventní a funguje jen díky kapitálu od mateřské firmy.
ALEMAR Real and trading:
- od roku 2022 slouží jako distributor
Tato firma byla ještě v roce 2022 prázdná schránka: připravovala launch e-shopu, sypala peníze do marketingu, ladila logistiku, ale nevydělávala. V roce 2023 už se ale situace obrátila, čistý obrat se dostal na 54 milionů korun a loni již na 73 milionů. Zisk v roce 2024 +4,3 miliony, jenže nevíme, z čeho byl tvořen. To je důležité, protože v roce 2023 byla tato firma i přes vysoký nárůst tržeb provozně stále ve ztrátě, v konečném výsledku ale dosáhla na zisk jen díky výnosovým úrokům ve výši 3,5 miliony. Společnost, která se zaměřuje na obchodní činnost, by za standardních okolností opravdu neměla generovat téměř 3,5 milionů korun čistě z úrokových výnosů, zvláště pokud sama čerpá cizí kapitál a nevlastní investiční aktiva. Rozvaha je přitom jen zkrácená a tabulka z prospektu nám také nic neřekne, což posiluje dojem, že se jedná o vnitroskupinovou účetní operaci, jejímž hlavním cílem je vytvořit obraz ziskového subjektu, a nikoliv výsledek běžné podnikatelské aktivity.
ALEMAR Assets:
- držení dlouhodobého hmotného majetku potřebného k výrobní činnosti a provozu ostatních firem.
Další firma, která měla na konci 2023 a 2024 záporný vlastní kapitál. Její transakce jsou čistě vnitroskupinové: ostatní firmy si od ní pronajímají dlouhodobý majetek, čímž by měla tvořit zisk (ale netvoří).
ALEMAR Factory s.r.o.
- výroba kávového oleje
Tato společnost vznikla v roce 2023 za účelem rozšířit svoji činnost o výrobu za studena extrahovaného kávového oleje jako potraviny. Ve stejném roce získala na výrobu kávového oleje patent, konkrétně na způsob extrakce kávového oleje studenou cestou a zařízení k jeho výrobě.
Podle nového prospektu ale doposud nevyvíjela žádnou činnost. Chybí ji jakékoliv účetní výkazy: zahajovací rozvaha, výkazy k 31.12.2023 nebo předběžná data za rok 2024. Jinak totiž vůbec nevíme, jestli se v ní ukrývá nějaký majetek.
Závěr:
Skupina má výhodu takzvané vertikální integrace, tedy že má vlastní výrobu i distribuci. Mít vše ve vlastní režii jí dává prostor nedělit se o marže a být ještě ziskovější, stejně jako větší flexibilitu a kontrolu nad kvalitou. Výroba krmiv pro psy a kočky ale v Česku podle statistik Ministerstva zemědělství v roce 2023 meziročně o 20 % klesla, což mohlo být způsobené velkým množstvím neprodaných výrobků ze skladů v roce 2022, kdy mohli prodejci sklady přezásobit v reakci na nárůst v pořizování nových mazlíčků ze strany veřejnosti ještě za covidu. Tato skupina to ale bude mít v segmentu, kde dominují giganti jako Mars, Nestlé Purina nebo PPF se svým Partners in Pet Food, ještě těžké.
Struktura skupiny působí na první pohled jako systematicky vybudovaný holding se srozumitelnou dělbou rolí (výroba, distribuce, správa aktiv, nový produktový segment), pod pokličkou se ale rozpadá důvěra v celkovou ekonomiku. Emitent dluhopisů má účetní podobu prázdné skořápky, která pouze redistribuuje dluhopisový kapitál od investorů dál do skupiny, přičemž její vlastní kapitál je marginální. Celých 85 % aktiv tvoří vnitroskupinové pohledávky, a přestože si firma půjčuje extrémně draze (až 15 %), reálná výnosnost z těchto půjček je zamlžená, stejně jako tok peněz uvnitř skupiny. Obzvlášť do očí bijící je půjčka vlastníkovi firmy Košťálovi, který si od své vlastní firmy půjčuje za úrok 29 % p.a. až do roku 2038. Zde nedává smysl, proč by firma vydávající dluhopisy na expanzi svého byznysu tyto peníze namísto investic půjčovala majiteli, ani proč by si od ní majitel půjčoval za tento až lichvářský úrok. Bez výkazu peněžních toků navíc nelze ověřit, zda se úroky z těchto pohledávek vůbec platí.
Provozní firmy v rámci skupiny přitom reálně nevykazují zdravou ekonomiku. Výrobní ALEMAR Service je v hluboké ztrátě, se záporným vlastním jměním a funguje pouze díky podpoře mateřské firmy. ALEMAR Real and Trading sice začala generovat obrat a zisk, ale ten byl dle poslední zveřejněné výsledovky tvořen výnosovými úroky (provozně byla firma stále ve ztrátě), které za běžných okolností nemají v společnosti zaměřené na distribuci produktů co dělat. Příloha k účetní závěrce sice existuje, ale nevysvětluje vůbec nic. Nabízí se proto otázka, zdali nejde jen o vnitroskupinovou operaci pro tvorbu papírového zisku. Pak jsou tu firmy ALEMAR Assets ani Factory, které nevykazují téměř žádnou ekonomickou aktivitu.
Za tři roky skupina vydala patnáct dluhopisových emisí v celkovém objemu 673 milionů korun, z čehož vybrala 320 milionů. Zatím nesplatila ani jednu, série splácení jistin jí díky delší životnosti dluhopisů startuje až v ledu 2026, ale vzhledem k novému prospektu již najíždí na vlnu refinancování. Je dobře, že dluhopisy souběžně nahrazuje akciemi, které jí doposud přihrály dalších 63 milionů. I zde ale opět od retailu, a to pod příslibem 18% výnosu na dividendách a dalších výhod, takže je otázka, jestli tito investoři ví, co kupují. V očích bank skupina zřejmě neprošla, protože žádný bankovní úvěr v účetnictví nemá. Tak jako tak, sází na narativ o rostoucím trhu a nové exkluzivní technologii (kávový olej), ale zatím se ukazuje hlavně to, že umí výborný marketing a PR. Reálná poptávka, obchodní výkonnost a stabilita financování zůstávají otazníkem. Pro investory, kteří očekávají pevnou strukturu, průhlednost a realistické cash flow, tohle zatím nevypadá jako vítězná sázka.
Redakční články jsou ty, který vznikají jako unikátní obsah pro naše čtenáře a jsou vytvářeny zcela a pouze naší redakcí. Veškerá finanční data a informace byly získány z veřejných zdrojů jako je server Justice.cz, ČNB, webové stránky, účetní podklady a výroční zprávy jednotlivých společností.