Velký posun Rohlíku

V říjnu oznámil největší tuzemský online prodejce potravin Rohlík plány na velkou expanzi na Ostravsko a do celého Moravskoslezského kraje. Otevírá nové distribuční centrum v Ostravě, díky kterému zvládne obsloužit dodatečného skoro půl milionu lidí. Chystaná expanze zamíří do 250 nových obcí a má zajistit, že firma bude schopna rozvážet nákup 8 z 10 českým domácnostem. Nové distribuční centrum, která se rozkládá na 9000 metrech čtverečních, přišlo firmu na 90 milionů korun. Pro Rohlík.cz bude v pořadí páté v republice, jedno další má v Brně a tři v hlavním městě. Otevření nového skladu povede k rozšíření služeb především v Moravskoslezském kraji. Dále také ve Zlínském, Olomouckém a Pardubickém kraji a na Vysočině. Nové zákazníky bude firma lákat na slevy a výhodné akce. S otevřením skladu se zlepší nejen dostupnost služby, ale rozšíří se také sortiment nabídky.

Rohlík a jeho konkurenti se už roky snaží změnit způsob, jakým Češi nakupují zboží základní potřeby. Firma, která vznikla v roce 2014 z bývalého DameJidlo Supermarket, začínala v Praze, aby ji úspěšný byznys model během deseti let pomohl rozšířit se skoro po celém Česku. Rohlík nedávno dosáhl milníku 1 milionu obsloužených zákazníků a dva roky zpátky se stal prvním českým jednorožcem, tedy start-upem s hodnotou před miliardu korun. Na českém trhu mu nejvíce konkurují Košík.cz a iTesco.

První zmíněný funguje na českém trhu od dubna 2015. Košík.cz, který patří miliardáři Danielu Křetínskému, navýšil v minulém roce svůj čistý obrat meziročně o pětinu na 2,3 miliardy korun. Meziročně o 40 % se ale prohloubila jeho ztráta, která činila 565 milionů korun (EBITDA -437 milionů). Dva roky předtím se obrat Košíku pohyboval kolem hranice 1,9 miliardy korun při ztrátě 350-400 milionů korun každý rok. Kumulovaně už Košík.cz prodělal 2,2 miliardy korun a od začátku jej dotuje mateřská společnost EC Investments z ostatních byznysových aktivit Křetínského. Protože je hospodaření společnosti v červených číslech i po pěti hospodářský letech, rozhodla se firma na začátku roku 2023 změnit svou cenovou strategii a zaujmout zákazníky především cenou. Ziskovost svého podnikání chce řešit až později.

iTesco je pak rozvozová služba maloobchodního řetězce Tesco, který v Česku online prodej nabídl jako první a na rozdíl od konkurence nabízí i možnost vyzvednout nákup na prodejně. Tesco Stores, česká odnož britského řetězce Tesco PLC, měla loni tržby 46 miliard korun a čistý zisk 113 milionů korun (meziročně menší o 86 %). Řetězec Tesco svým rozvozem v současnosti pokrývá zhruba 66 % populace a Košík.cz cca 80 %. Od roku 2020 působí na e-commerce trhu se základním zbožím také maloobchodní síť prodejen potravin COOP, která nabízí výdejní boxy na vesnicích a malých městech.

Vývoj EBITDA v letech 2016-2022:

Společnosti Velká Pecka, která Rohlik.cz provozuje, se ve finančním roce končícím 30. dubna 2022 povedlo navýšit obrat meziročně ze 7,53 miliardy na 9 miliard korun. Vykázala ovšem ztrátu EBITDA -164 milionů korun a čistou ztrátu -251 milionů korun, kterou meziročně prohloubila o 210 milionů korun.  Celkový obrat i s příjmy ze zahraničí měl činit 12 miliard korun. Čísla za hospodářský rok 2022 (končící únorem 2023) společnost ještě nezveřejnila, ale obrat se údajně vyšplhal z 12 na 14 miliard korun. Od roku 2023 si slibuje, že bude první ziskový.

Aktuálně má Rohlik Group jednu nesplacenou dluhopisovou emisi, ze které upsala 3,3 miliardy korun za 10% úrok p.a., které si půjčila od veřejnosti na rozvoj. Emise je splatná v roce 2026 a obchoduje se na burze. Dluhopisy firma vydávala během covidu na financování expanze přes dceřinou firmu Rohlik.cz Finance, která v roce 2022 skončila ve ztrátě přesahující 173 milionů korun s bilanční sumou necelé tři miliardy korun a záporným VK 422 milionů. Na hospodaření Rohlik.cz Finance měla loni dopad úprava emisních podmínek u dluhopisů, v rámci kterých se firmě skoro dvojnásobně zvýšily náklady na úroky (které vzrostly z 5,5 na 10 % p.a.). Se změnou podmínek byly spojeny také nemalé transakční náklady za cca 50 milionů korun.

Hospodaření firmy Rohlik.cz Finance je ztrátové dlouhodobě. V roce 2020 se do ztráty dostala kvůli mimořádnému nákladovému úroku souvisejícím s předčasným splacením dluhopisů, v roce 2021 zase kvůli snížení úrokového výnosu z poskytnutých půjček, kalkulovaného efektivní úrokovou sazbou, z důvodu prodloužení splatnosti půjček do roku 2025. Závazky z dluhopisů jsou ale nepřímo zajištěny akciemi společnosti Rohlik Group.

Sektor online prodeje trvanlivých potravin měl v Česku sice pomalý rozjezd, v posledních letech (hlavně během covidu) se ale s nákupy na dálku roztrhl pytel a stále více lidí nakupuje zboží základní potřeby z domova, přestože v letošním roce si sektor jako celek prošel částečným útlumem. Mezi konkurencí rostl Rohlík zdaleka nejrychleji, zatímco ještě v roce 2017 zvládla společnost obsloužit 2,5 milionu lidí, dnes už je dostupná osmi milionům Čechů. Na nákupy potravin na dálku si zvyká stále více lidí především kvůli úspoře času a energie. Přesto zejména díky inflaci v posledních dvou letech se ukázalo, že za online nákup potravin si tito lidé výrazně připlácí, a to i 13 % ceny nákupu v kamenném obchodě.

Rozvážkové firmy se v posledních dvou letech potýkají také rostoucím protestem proti pracovním podmínkám ze strany svých kurýrů. Konkrétně Rohlík schytal lavinu kritiky na začátku roku 2022, poté co zpřísnil pravidla, jakými své kurýry odměňuje. Kromě petic došlo i na stávku. Rohlík pravidla zmírnil a Čupr všem kurýrům adresoval dopis, že je nenutí pro firmu pracovat a v případě nespokojenosti mohou pracovat kdekoliv jinde.

Kromě Česka expanduje Rohlík i v zahraničí. V září koupila společnost Bringmeister, německého on-line prodejce potravin s 250 tisíci vracejících se zákazníků. Akvizice tak Rohliku urychlí expanzi na německém trhu a pomůže k dosažení rychlejší ziskovosti. Bringmeister působí na německém trhu už od roku 1997. Rohlik Group začal v Německu podnikat v roce 2021 názvem Knuspr.de. Mimo to působí také v Maďarsku (pod názvem Kifli.hu), Rakousku (pod názvem Gurkerl.at) a Rumunsku, Španělsku a Itálii (ve všech třech zemích pod názvem Sezamo). Na německém trhu má Rohlík.cz i po nedávné akvizici firmy Bringmeister podíl na trhu pouze v desetinách procenta, celkem působí zatím jen v pár městech. Kvůli nové akvizici stáhla své investice v Itálii a Španělsku, aby se mohla lépe zaměřit na expanzi na německém trhu. Do pěti let chce v zemi dosahovat obratu 3-4 miliardy eur.

V celé skupině Rohlik Group, která zaštiťuje aktivity online supermarketu napříč evropskými trhy, dnes Čupr drží zhruba 42 % a jde tak o klíčové aktivum jeho portfolia, které má aktuálně v hodnotě převyšovat 720 milionů eur. To je v přepočtu 17 miliard korun. V polovině 2023 se rozhodl spustit investiční skupinu, která by zastřešovala všechny jeho investice. Skupina nese název TCF Capital (=Tomáš Čupr Family) a jejím hlavním aktivem je právě Rohlik Group. Dále jsou to pozice v různých českých startupech, jako jsou Keboola, FlexDog či Rossum. Další investice chce Čupr hledat zejména v páteřních či infrastrukturních firmách z oblastí, jako je zemědělství, produkce či zpracování jídla a rychloobrátkového zboží, výroba či retaileři a velkoobchody.